Sokan tapasztalták már saját életük során is azt, hogy egy-egy szomorú életesemény után van, hogy jobb a munkába temetkezni, mintsem a problémákon egész nap rágódni. Egy kanadai pszichológiai felmérés szerint a boldog munkások leginkább az érzelmeikkel vannak elfoglalva, ezért több hibát vétenek, míg szomorú kollégáik szívesebben foglalkoznak munkájukkal, mint problémáikkal.
Az elmúlt évtizedekben népszerű volt az a vélekedés, hogy a boldog munkavállalók egyértelműen a legjobb munkások is egyben. Az Alberta Egyetem legutóbbi kutatása viszont ennek éppen az ellenkezőjére derített fényt, vagyis arra, hogy a szomorú munkások produktívabbak, mint boldog társaik. A kutatómunkát Dr. Robert Sinclair, és Carrie Lavis pszichológusok végezték, amelynek során a mesterségesen keltett öröm, illetve bánat hatásait elemezték a munkavégzés minőségére vonatkozóan.
A kísérletben egy kapcsolótáblákat gyártó üzem munkásai vettek részt. Az eredmények szerint a szomorú dolgozók sokkal kevesebb hibát vétettek, mint a magukat elégedettnek, boldognak valló társaik. Ezen a vonalon további kérdések alapján kiderült, hogy a boldog munkások sokkal kevesebb energiát fektetnek a munkába, mint lelkiállapotuk, azaz a boldogságuk érzetének megőrzésébe.
Vagyis, a boldog munkaerő lényegében úgy érzi, hogy az elvégzendő feladat elvonja figyelmét az érzéseiről. A szomorú emberek viszont éppen ellenkezőleg, szívesebben foglalkoznak a munkájukkal, mivel az elvonja a figyelmüket a problémáikról. Dr. Sinclair ehhez hozzáfűzte, nagyon fontos megjegyezni azt, hogy jelen kutatásában ezek a hangulati tényezők nem voltak összefüggésben az elvégzendő feladattal, vagyis a boldogtalanságot, vagy boldogságot nem a feladat határozta meg, hanem attól független körülmények.
Dr. Sinclair szerint az eredmények egyáltalán nem meglepőek, hiszen az utóbbi időben számos új publikáció volt olvasható a rosszkedv, és a pontosabb munkavégzés közti kapcsolatról. Sinclair ezzel párhuzamosan azt is vizsgálta, egy a fentitől független felmérésben, hogy a munkájukkal, feladatukkal elégedett, vagy elégedetlen emberek esetében ezek a hangulati tényezők mennyiben meghatározóak.
Ezeknél a munkavállalóknál azt találták, hogy a munkájuk miatt örömet érző munkások viszont több energiát fektetnek munkájukba, mint azok, akiket rossz hangulattal tölt el munkájuk elvégzése. Dr. Sinclair elmondta, szerinte igen nagy hangsúlyt kellene fektetniük a cégeknek arra is, hogy munkatársaikban olyan érzés alakuljon ki, munkájuk örömet okoz nekik. Amennyiben ezt sikerülne megoldani, úgy a munkavállalók motivációja is megnövekedne, és ez lényegesen jobb teljesítményhez vezetne.