Dolgozói, munkahelyi elégedettség felmérés: mikor elégedett egy munkatárs és hogyan lehet mérni a munkahelyeken az elégedettség mértékét? Munkahelyi elégedettség felmérése, dolgozói elégedettségvizsgálat. Fontos a munkahelyek változásait követve rendszeresen felmérni a munkavállalók elégedettségét. A gazdasági változások kihatnak a foglalkoztatottak munkahelyi, szociális körülményeire. Ezen célokat szolgálja a munkahelyi elégedettséget felmérő számos teszt és kérdőív.
Számos gazdasági, társadalmi változás következtében a vállalatok, az intézmények és a különböző szervezetek folyamatos változásokon, fejlődésen mennek keresztül. Ma Magyarországon szinte minden munkakörben óriási munkaerőhiány tapasztalható. Éppen ezért létkérdés a vállalatoknak, hogy pontosan tudják mérni munkavállalóik munkahelyi elégedettségét. A változások felértékelik a minőség stratégiai szerepét. Ezen stratégia kidolgozásához az alkalmazottak véleményének ismerete az intézmény tevékenységéről elengedhetetlenül fontos. Ennek egyik eszköze a bizonyos időközönként megismételt dolgozói elégedettség mérése. Ezt legegyszerűbben egy dolgozói elégedettség kérdőív segítségével lehet megvalósítani.
A munkával kapcsolatos attitűdöt jelentő kifejezés nem más, mint a munkával való elégedettség. Mindez a munkával kapcsolatos érzéseket, cselekvési tendenciákat, gondolatokat tartalmazza. Számos befolyásoló tényezője van, így az egymással folytatott kommunikáció, a munkafeladat megoldása, illetve a munkával kapcsolatos vezetői elvárások.
A dolgozók elképzelései optimális esetben találkoznak az intézmény által nyújtottakkal és a különböző kapcsolódó elvárásokkal. A munkavállaló jól érzi magát ebben az esetben munkahelyén, hiszen munkáját a számára megfelelő feltételek és körülmények között végzi. Mindebből adódóan sikeresebben végzi el munkáját, és ez a munkáltatója számára is előnyt jelent, ezáltal magasabb szintű teljesítményt tud elérni.
A dolgozói elégedettség felmérése során kapott visszajelzések lehetővé teszik azt, hogy a munkáltató szervezet mérje, értékelje és megértse azt, hogy milyen mértékben elégíti ki a munkavállalók igényeit és elvárásait. Az értékelés alapján azonosíthatók a munkahelyi szervezet gyenge és erős pontjai, kijelölhetők a szervezeten belüli legfontosabb fejlesztendő területek. Ezen túlmenően nagyon fontos szempontja a munkahelyi elégedettség felmérés értékelésének, hogy az alapján könnyen meghatározhatók a továbbfejlődés irányai is.
A dolgozói elégedettség felmérése készült kérdőív kilenc alapvető témakört ölel fel:
1. Munkavégzés, munka minősége, megbízások kiadása, önállóság
2. Vezetési stílus, az intézmény szakmai sajátosságai
3. Információáramlás gyorsasága és minősége
4. Munkahelyi részegységen belüli emberi kapcsolatok, csapatmunka, hangulat
5. Szakmai fejlődési lehetőségek, igények, további karriertervezés és előremenetel lehetőségei
6. Közvetlen munkahelyi környezet állapota
7. Az egyetem feladatai, működése és a környezettel kiépített kapcsolatrendszer
8. Üzletpolitika, küldetés stratégia
9. Ösztönzési formák
A munkavállaló feladatával nem elszigetelt egységként foglalkozik a felmérés, a munkakörök felmérése rendszerben történik. A munkavállaló egy nagyobb vállalat kis része, abban kell tehát elhelyezni őt. A munkaköri leírások előzetes felméréséhez törekedni kell az alábbiakra:
- Teljesség
- Folyamatelvűség
- Holisztikus szemlélet
- Munkavégzési okok, rendszerességek figyelembevétele
- Belső, külső információk feldolgozása
Bármely munkakör leírható az alábbi nagyon fontos jelzőkkel: szakmai ismeretek és a szakértelem szintje; emberi kapcsolatok, kommunikáció és kreativitás; döntéshozatali mechanizmus, önálló autonómia foka és a vezetői szerepek; a gazdasági, pénzügyi felelősség. Fontos megemlíteni, hogy a fizikai munkakörnyezet legalább olyan fontos, mint a munkakör tartalmi elemei. A munkakör értékelésének folyamata: tudás, problémamegoldás, felelősség szempontjai szerint történik. A szervezetben egységes munkakörökből munkakörcsaládok alakíthatóak ki. (pl. kezdők, seniorok, vagy műszakiak, irodisták, stb.).